Ανάλυση Τροφίμων
Γενικά
- Κωδικός: 276-190407
- Εξάμηνο: 4ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Υποχρεωτικό, Ειδικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (3) / Εργαστήριο (2)
- Μονάδες ECTS: 6.5
- Σελίδα μαθήματος: https://exams-geo.the.ihu.gr/course/view.php?id=173
- Διδάσκοντες: Καπνιστή Μαρία, Μωρίκη Αμαλία
Περιεχόμενα μαθήματος
Θεωρητικό μέρος
- Σημασία της χημικής ανάλυσης των τροφίμων. Δειγματοληψία και προετοιμασία εργαστηριακών δειγμάτων για ανάλυση.
- Καλή/ορθή εργαστηριακή πρακτική (GLP). Εργαστηριακές αναλύσεις κατά ΕΛΟΤ ΕΝ ISO17025:2005. Άλλα πρότυπα ποιότητας. Όριο ανίχνευσης (LOD) – Όριο ποσοτικού προσδιορισμού (LOQ). Ορθότητα/ανάκτηση, αναπαραγωγιμότητα, διεργαστηριακοί έλεγχοι. Εργασία σε διαπιστευμένο περιβάλλον. Παρουσίαση αποτελεσμάτων των αναλυτικών μεθόδων.
- Σήμανση τροφίμων – Ετικέτα – Διαθρεπτική επισήμανση.
- Εφαρμογή διαχωριστικών τεχνικών (απόσταξη, εκχύλιση, χρωματογραφία, κ.α.) και αναλυτικών τεχνικών (σταθμική ανάλυση, ογκομέτρηση, φασματοφωτομετρία, πολωσιμετρία κ.α.) για τον προσδιορισμό υγρασίας, τέφρας, οξύτητας ,pH, πρωτεϊνών, υδατανθράκων, φυτικών ινών, λιπών, βιταμινών, ενζύμων, προσθέτων υλών όπως το διοξειδίου του θείου, ανόργανων συστατικών των τροφίμων και φυσικών αντιοξειδωτικών.
- Ενδεικτικές αναλύσεις διαφόρων τροφίμων, όπως πόσιμου νερού, αλκοολούχων ποτών, γαλακτοκομικών προϊόντων, λιπών και ελαίων, δημητριακών.
- Αναλύσεις ανεπιθύμητων συστατικών: Φυτοφάρμακα, βαρέα μέταλλα, τοξίνες.
Εργαστηριακό μέρος
- Προσδιορισμός υγρασίας τροφίμων:
– σταθμικός προσδιορισμός,
– αζεοτροπική απόσταξη. - Προσδιορισμός της τέφρας με ξηρή αποτέφρωση (καύση). Μέτρηση μετάλλων με φασματοφωτομετρία ατομικής απορρόφησης.
- Προσδιορισμός ακατέργαστων φυτικών ινών με τη μέθοδο των Scharrer/Kurschner.
- Εκχύλιση-Προσδιορισμός ακατέργαστου λίπους με τη μέθοδο Soxhlet.
- Ιωδομετρικός προσδιορισμός των απευθείας αναγόντων σακχάρων και των μετά από ιμβερτοποίηση αναγωγικά δρώντων σακχάρων.
- Προσδιορισμός πτητικής και ολικής οξύτητας τροφίμων.
- Φασματοφωτομετρία. Προσδιορισμός διαστάσης στο μέλι.
- Ανίχνευση και προσδιορισμός του ασκορβικού οξέος.
- Ιωδομετρικός προσδιορισμός του ολικού και ελεύθερου θειώδους.
Μαθησιακοί Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στις παραμέτρους ποιότητας ενός τροφίμου, στις αναλύσεις που χρησιμοποιούνται για τον προσδιορισμό των παραμέτρων αυτών, στην ερμηνεία των αποτελεσμάτων, στην εξοικείωση των φοιτητών με τη νομοθεσία που διέπει αυτές τις παραμέτρους και στην εισαγωγή στην ορθή εργαστηριακή πρακτική στα πλαίσια ενός εργαστηριακού συστήματος διασφάλισης ποιότητας.
Το μάθημα αποσκοπεί στην επίτευξη των ακόλουθων μαθησιακών αποτελεσμάτων από τους φοιτητές:
- Χρήση/εφαρμογή των γνώσεων και εννοιών της αναλυτικής χημείας σε δοκίμια/δείγματα τροφίμων.
- Μέτρηση των παραμέτρων ενός τροφίμου και αξιολόγηση της ποιότητάς του.
- Σύνθεση εκθέσεων σύστασης ενός τροφίμου.
- Ερμηνεία και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων μίας ανάλυσης ως προς την καταλληλότητα/ ασφάλεια/ποιότητα ενός τροφίμου βάσει αντικειμενικών παραμέτρων.
Γενικές Ικανότητες
- Ικανότητα εργασίας σε χημικό εργαστήριο και γνώση των βασικών μεθόδων χημικής ανάλυσης.
- Ανάλυση, σύνθεση και μαθηματική επεξεργασία των πειραματικών δεδομένων που λαμβάνονται από τις εργαστηριακές διατάξεις.
- Ερμηνεία και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων που λαμβάνονται από πειραματικές αναλύσεις.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
- Αυτόνομη και ομαδική εργασία.
- Λήψη αποφάσεων.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Πρόσωπο με πρόσωπο:
- Διαλέξεις στην αίθουσα.
- Εργαστηριακές ασκήσεις σε κατάλληλα εξοπλισμένο εργαστήριο.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Διαλέξεις σε διαφάνειες PowerPoint με χρήση Η/Υ.
- Ανάρτηση υλικού μαθήματος και ασκήσεων και επικοινωνία με φοιτητές στην ηλεκτρονική διαδικτυακή πλατφόρμα Moodle.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 60 |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 60 |
Αυτοτελής Μελέτη | 42.5 |
Σύνολο | 162.5 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι αξιολόγησης:
Υποχρεωτική παρουσία στο (κατ’ ελάχιστο) 80% των εργαστηριακών ασκήσεων.
- Γραπτές τελικές εξετάσεις στο θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος του μαθήματος με ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και ερωτήσεις κρίσεως και επίλυση ασκήσεων.
- Εργαστηριακές αναφορές και ενεργός συμμετοχή στις εργαστηριακές ασκήσεις
Τα κριτήρια αξιολόγησης παρουσιάζονται και αναλύονται στους φοιτητές κατά την έναρξη του εξαμήνου.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- AOAC International. (1995). ‘Official Methods of Analysis’. 16th Ed. (AOAC International: Gaithersburg, MD).
- Ronald S.Κirk, Ronald Sawyer Η. (1991) 9th ed. Pearson’s Chemical Analysis of Foods. Longman Scientific & Τechnical.
- Pomeranz Y., Meloan C.E. (1994) Food analysis: theory and practice, 3rd ed. Chapman & Hall, New YorkHandbook of Food Analysis: 2nd Ed. Revised and expanded (2004), edited by Leo ML Nollet. Taylor & Francis.
- Nielsen S.S. (2010) Food Analysis Laboratory Manual, 2nd ed. Part of the Food Science Texts Series book series (FSTS). Kluwer Academic/Plenum, New York.
- Ötleş S (2011) Methods of analysis of food components and additives, 2nd edn. CRC, Boca Raton, FL.
- Tunick M. and Onwulata C.I. Physical Methods in Food Analysis (2013). ACS Symposium Series. Oxford University Press.
- Cruz R.M.S, Khmelinskii I., Vieira M. (2014) Methods in food analysis. CRC, Boca Raton, FL Ε.Κ.
- Βουβούρης & Μ.Γ. Κοντομηνάς, «Ανάλυση Τροφίμων: Θεωρία και Εφαρμογές», Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, Αθήνα, 1987.
- Ανδρικόπουλος Ν. Ανάλυση τροφίμων – Θεωρία Μεθοδολογίας-Οργανολογίας και Εργαστηριακές Ασκήσεις (2015) Β’ έκδοση. Εκδόσεις Μπιστικέα, Αθήνα.
- Καραουλάνης Γ.Δ. Εργαστηριακές αναλύσεις και ποιοτικός έλεγχος στις βιομηχανίες τροφίμων (2005) 2η Έκδοση. Εκδόσεις Σταμούλη. Αθήνα.
- Πολυχρονιάδου – Αληχανίδου Α. Ανάλυση Τροφίμων (1996) Εκδόσεις Γαρταγάνη. Θεσσαλονίκη.