Διατροφή και Θρεπτική Αξία Τροφίμων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Εισαγωγή στην επιστήμη της διατροφής.
    Στοιχεία διατροφής του ανθρώπου-Θρεπτικές ύλες. Οι διαιτητικές απαιτήσεις του ανθρώπου-Ενεργειακό ισοζύγιο. Η σύσταση των τροφίμων από διαιτητική άποψη-Καθορισμός της απαιτούμενης πρόσληψης ενέργειας.
  • Υδατάνθρακες.
    Πρόσληψη-Πέψη-Απορρόφηση-Μεταβολισμός-Συγκέντρωση γλυκόζης στο αίμα-Σακχαρώδης διαβήτης-Γλυκαιμική επίδραση της τροφής-Διαιτητικές ή φυτικές ίνες.
  • Λιπαρές ύλες.
    Λιπίδια- Πρόσληψη-Πέψη-Απορρόφηση-Μεταβολισμός-Λιπώδης ιστός-Ασθένειες (παχυσαρκία-αθηροσκλήρωση).
  • Πρωτεϊνες.
    Ρόλος των πρωτεϊνών-Αμινοξέα- Πέψη-Απορρόφηση-Μεταβολισμός-Συνιστώμενη διαιτητική πρόσληψη-Ασθένειες (kwarsiorkor-μαρασμός-φαινυλκετονουρία).
  • Νερό.
    Δομή-Φυσικές ιδιότητες-Λειτουργίες του νερού στον ανθρώπινο οργανισμό-απορρόφηση-απέκκριση-Μόλυνση και καθαρισμός του πόσιμου νερού
  • Βιταμίνες.
  • Ανόργανα συστατικά.
    Ασβέστιο (πηγές-απορρόφηση-ρόλος-ασθένειες από έλλειψη) Σίδηρος , Ιώδιο.
  • Τρέχοντα θέματα διατροφής όπως καλύπτονται από τις προφορικές παρουσιάσεις των φοιτητών.

Θέματα Εργασιών για προαιρετική προφορική παρουσίαση

  • Διατροφή για τη βελτιστοποίηση αθλητικών επιδόσεων.
  • Η παχυσαρκία ως σύγχρονη επιδημία.
  • Διαφορές μεταξύ της μεσογειακής διατροφής και της διατροφής του δυτικού τρόπου διατροφής.
  • Ο ρόλος των ω-3 λιπαρών οξέων στη διατροφή του ανθρώπου.
  • Διατροφή και καρκίνος του πεπτικού συστήματος. Ο ρόλος των φυτικών ινών.
  • Προϊόντα light. Αλήθεια και Μύθοι.
  • Εξειδικευμένες δίαιτες (χαμηλών λιπαρών, χωρίς υδατάνθρακες, χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, κ.α).
  • Χορτοφαγία-Ωμοφαγία.
  • Γρήγορο φαγητό (Fast Food).
  • Ο ρόλος της βιταμίνης D και του ασβεστίου στο μεταβολισμό των οστών.

Μαθησιακοί Στόχοι

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής αναμένεται να είναι σε θέση:

  • Να υπολογίζει τη θρεπτική αξία διαφόρων τροφίμων.
  • Να κατανοεί και να ερμηνεύει το ρόλο των θρεπτικών υλών στη φυσιολογική λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού και να αναπαράγει τις επιπτώσεις από την υπερβολική πρόσληψη ή έλλειψη της κάθε κατηγορίας.
  • Να αντιστοιχεί παθολογικές καταστάσεις του οργανισμού με στοιχεία της διατροφής.
  • Να μπορεί να επιχειρηματολογεί και να αντιμετωπίζει κριτικά διάφορα πρότυπα διατροφής.
  • Να εφαρμόσει τις παραπάνω γνώσεις στην ανάπτυξη διατροφικά ισορροπημένων τροφίμων.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση και ανάλυση πληροφοριών με τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας.
  • Προαγωγή της αναλυτικής, παραγωγικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Άσκηση κριτικής.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Ομαδική εργασία.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο:

  • Διαλέξεις στην αίθουσα.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Διαλέξεις σε διαφάνειες  PowerPoint με χρήση Η/Υ και προβολέα.
  • Χρήση βίντεο και διαδικτυακών εφαρμογών στη διδασκαλία.
  • Ανάρτηση υλικού μαθήματος και επικοινωνία με φοιτητές στην ηλεκτρονική διαδικτυακή πλατφόρμα Moodle.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις62.5
Σύνολο62.5

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνικά ή Αγγλικά.

Μέθοδοι αξιολόγησης:

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος με επίλυση προβλημάτων (100% του τελικού βαθμού).
  • Προαιρετική ομαδική (έως 3 άτομα) παρουσίαση 20 λεπτών σε θέματα αιχμής (20% προσαύξηση στο βαθμό των γραπτών εξετάσεων του θεωρητικού μέρους για βαθμούς >4,2).

Τα κριτήρια αξιολόγησης παρουσιάζονται και αναλύονται στους φοιτητές κατά την έναρξη του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Γαλανοπούλου,Ν., Ζαμπετάκης, Γ., Μαυρή, Μ., και Σιαφάκα Α., Διατροφή και Χημεία Τροφίμων, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα 2007.
  2. Introduction to Nutrition, Bender D 2002, Taylor and Francis.
  3. Food Chemistry by H.-D. Belitz, W. Grosch, P. Schieberle, Springer Verlag 2004.
  4. Advances in Food and Nutrition Research, Taylor S.L. 1998, Academic Press.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. European Journal of Nutrition.
  2. Journal of Nutrition Education and Behavior.
  3. Journal of Nutrition.