Συμπεριφορά Καταναλωτή – Έρευνα Αγοράς (από Τμήμα Γεωπονίας Δι.Πα.Ε.)
Γενικά
- Κωδικός: 276-190903
- Εξάμηνο: 9ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Προαιρετικό
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (4)
- Μονάδες ECTS: 6
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3742
Περιεχόμενα μαθήματος
Η Συμπεριφορά του καταναλωτή αλλά και γενικότερα η αγοραστική διαδικασία αποτελεί κεντρικό πυρήνα του μάρκετινγκ. Το μάθημα εστιάζει στην αγοραστική απόφαση που έχει σαν αποτέλεσμα την επιλογή προϊόντων και υπηρεσιών αποτελώντας το επίκεντρο της στρατηγικής των επιχειρήσεων.
Η ύλη του μαθήματος αναπτύσσεται με τις παρακάτω θεματικές ενότητες:
- Εισαγωγή στη Συμπεριφορά του καταναλωτή γεωργικών προϊόντων/τροφίμων.
- Απλό Υπόδειγμα της Συμπεριφοράς του Καταναλωτή.
- Διαδικασία λήψης αποφάσεων καταναλωτή.
- Αντίληψη, μάθηση και προσήλωση καταναλωτή.
- Μέτρηση και αλλαγή στάσεων.
- Έρευνα συμπεριφοράς καταναλωτή γεωργικών προϊόντων. Έρευνα Ανάμειξη Καταναλωτή.
- Αντίληψη Καταναλωτή και Στρατηγική Μάρκετινγκ.
- Οι Αγοραστές σε Ομάδες / Κουλτούρα – Υποκουλτούρα / Ομάδες Αναφοράς – Οικογένεια.
- Δημογραφικά και Ψυχογραφικά Χαρακτηριστικά του Καταναλωτή.
- Διαδικασία Διάδοσης του Προϊόντος (καινοτομίας-νέου προϊόντος).
- Επιδράσεις Περίστασης.
- Προδιαθέσεις και Στάσεις του Καταναλωτή.
- Έρευνα συμπεριφοράς καταναλωτή γεωργικών προϊόντων.
- Έρευνα αγοράς γεωργικών προϊόντων/τροφίμων.
- Μέθοδοι έρευνας αγοράς και συλλογής πληροφοριών.
- Σχεδιασμός ερωτηματολογίου.
- Δειγματοληψία και επεξεργασία δεδομένων έρευνας αγοράς.
- Σύνταξη εκθέσεων ερευνών αγοράς γεωργικών προϊόντων.
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα επικεντρώνεται σε επιλεγμένα θέματα συμπεριφοράς καταναλωτών γεωργικών προϊόντων, σε συνδυασμό με τις μεθόδους έρευνας αγοράς. Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να:
- Αναγνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες των διαφορετικών υποδειγμάτων και θεωριών σχετικά με την αγοραστική διαδικασία και συμπεριφορά του καταναλωτή.
- Χρησιμοποιούν τα εργαλεία του μίγματος Μάρκετινγκ με ουσιαστικό τρόπο, με στόχο να προσφέρουν μεγαλύτερη αξία στους πελάτες.
- Αναπτύσσουν τις ικανότητες εκείνες που θα τους υποστηρίξουν στην απόκτηση, κατανόηση και ανάλυση της πληροφορίας για τον καταναλωτή-πελάτη-επιχείρηση (σε ρόλο του αγοραστή) και θα τους οδηγήσουν σε ουσιαστικές προσανατολισμένες στον πελάτη στρατηγικές μάρκετινγκ.
- Επιλέγουν τη βέλτιστη, ανά ερευνητικό πρόβλημα, μεθοδολογία έρευνας αγοράς.
- Αναπτύσσουν ένα τεκμηριωμένο βιβλιογραφικά, αξιόπιστο και έγκυρο εργαλείο έρευνας αγοράς.
- Διενεργούν στατιστικές αναλύσεις συγκεντρώνοντας πρωτογενή και δευτερογενή δεδομένα, μέσα από τις οποίες θα μπορούν να λαμβάνουν σωστές διοικητικές αποφάσεις.
Γενικές Ικανότητες
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη Εργασία.
- Ομαδική Εργασία.
- Λήψη αποφάσεων.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Πρόσωπο με πρόσωπο.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
- Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων. Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector για την επίδειξη διαφανειών.
- Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
- Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω e-mail.
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας διαχείρισης Περιεχομένου (moodle).
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 33 |
Εργαστηριακές Ασκήσεις – Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 11 |
Ομαδική / Ατομική Εργασία μελέτη περίπτωσης | 31 |
Αυτοτελής Μελέτη | 75 |
Σύνολο | 150 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
I. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
- Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων.
- Επίλυση Προβλημάτων.
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
- Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
- Επίλυση προβλημάτων.
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής /Ατομικής Εργασίας (20%)
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Σιώμκος, Γ., (2016),Συμπεριφορά Καταναλωτή, Εκδοτικός Οίκος Λιβάνη, Αθήνα.
- Μπάλτας, Γ., Παπασταθοπούλου, Π., (2013), Συμπεριφορά Καταναλωτή, Εκδόσεις Rosili, Αθήνα.
- Darpy D. (2014) Συμπεριφορά του Καταναλωτή –έννοιες και εργαλεία, Αθήνα: Προπομπός.
- Τομάρας Π. (2014), Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ και την Έρευνα Αγοράς, Αθήνα.
- Καμενίδης, Χ. (2010), Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
- Καρυπίδης, Φ. (2008), ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ: Εφαρμογές στη Γεωργία και στα Τρόφιμα, Θεσσαλονίκη: Ζήτη.
- Μάττας, Κ., Ρεζίτης, Α., Τσακιρίδου, Ε., Βλάχος, Η., και Καφούσιος, Δ. (επιμ.), (2013), Μάρκετινγκ και Τιμές Αγροτικών Προϊόντων, Nicosia: BrokenHillPublishers.
- Σιώμκος Γ., Βασιλικοπούλου Α. (2005), Εφαρμογή μεθόδων ανάλυσης στην έρευνα αγοράς, Αθήνα: Σταμούλης.
- Σταθακόπουλος Β. (2005), Μέθοδοι έρευνας αγοράς, Αθήνα: Σταμούλης.
- Φράγκος Κ. Χ. (2004), Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς και Ανάλυση Δεδομένων, Αθήνα: Interbooks.
- Kohls, R. L., &Uhl, J. N. (2002), Marketing of Agricultural Products. London: PrenticeHall.
- Lindgreen, A., Hingley, M., Harness, D., Custance, P. (2010), Market Orientation: Transforming Food and Agribusiness around the Customer, Surrey: Gower.
- Mothersbaugh D., Hawkins D., (2015), Consumer Behavior: Building Marketing Strategy, McGrow Hiil.
- Martin Evans, Gordon Foxall and Ahmad Jamal, (2009), Consumer Behaviour, John Wiley and Sons Ltd.
- Michael R. Solomon, Gary J. BamossyandSorenAskegaard, (2007), Consumer Behaviour, Pearson Education Limited.
- Suja R. Nair (2010), Consumer Behaviour& Marketing Research Himalaya Publishing House.