Οργανική Χημεία
Γενικά
- Κωδικός: 276-190104
- Εξάμηνο: 1o
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Υποχρεωτικό, Γενικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (3)
- Μονάδες ECTS: 4.5
- Σελίδα μαθήματος: https://exams-geo.the.ihu.gr/course/view.php?id=232
- Διδάσκοντες: Μωρίκη Αμαλία
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Δομή και ιδιότητες των οργανικών ενώσεων, ενώσεις του άνθρακα, ηλεκτρονική διάταξη ατόμων, είδη δεσμών, ιοντικός, ομοιοπολικός δεσμός, λειτουργικές ομάδες, συντακτικοί και μοριακοί τύποι.
- Μοριακή δομή, ατομικά τροχιακά, υβριδισμός, θεωρία μοριακών τροχιακών και θεωρία δεσμού σθένους, ηλεκτραρνητικότητα και πολικότητα, τυπικά φορτία, οξέα και βάσεις, ορισμός κατά Bronsted-Lowry και κατά Lewis, χημικές δομές και συντονισμός, διαμοριακές δυνάμεις.
- Οργανικές αντιδράσεις, κατηγορίες οργανικών αντιδράσεων, μηχανισμοί οργανικών αντιδράσεων, αντιδράσεις ριζών, πολικές αντιδράσεις.
- Ισομέρεια, στερεοϊσομέρεια, εναντιομερή, οπτική ενεργότητα, διαστερεομερή.
- Υδρογονάνθρακες, αλκάνια, κυκλοαλκάνια, αλκένια, αλκίνια, ονοματολογία και ιδιότητες.
- Βενζόλιο και πολυπυρηνικές αρωματικές ενώσεις.
- Φασματοσκοπία και δομή. Συζυγιακά διένια και φασματοσκοπία υπεριώδους.
- Αλκοόλες, φαινόλες, αιθέρες, ονοματολογία, δομή ιδιότητες, χημικές αντιδράσεις.
- Αλδεϋδες, κετόνες, καρβοξυλικά οξέα και εστέρες καρβοξυλικών οξέων.
- Αμίνες, δομή και ιδιότητες, ετεροκυκλικές ενώσεις.
- Βιομόρια, υδατάνθρακες, λιπίδια, πρωτεΐνες.
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα αποσκοπεί στην επίτευξη των ακόλουθων μαθησιακών αποτελεσμάτων από τους φοιτητές:
- Απόκτηση του απαραίτητου για τα τρόφιμα υποβάθρου στην Οργανική Χημεία.
- Κατανόηση και ολοκληρωμένη γνώση των αρχών της Οργανικής Χημείας.
- Γνώση των ιδιοτήτων των οργανικών ενώσεων με βάση τις λειτουργικές ομάδες και τη χημική δομή.
- Κατανόηση των οργανικών αντιδράσεων.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Πρόσωπο με πρόσωπο:
- Διαλέξεις (θεωρία και ασκήσεις) στην αίθουσα.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Διαλέξεις σε διαφάνειες PowerPoint με χρήση Η/Υ και προβολέα.
- Ανάρτηση υλικού μαθήματος και επικοινωνία με φοιτητές στις ηλεκτρονικές διαδικτυακές πλατφόρμες Blackboard και Moodle.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 62.5 |
Αυτοτελής Μελέτη | 50 |
Σύνολο | 112.5 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι αξιολόγησης:
- Γραπτές τελικές εξετάσεις στο μάθημα με επίλυση προβλημάτων (30% του τελικού βαθμού).
- Ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και Σωστού-Λάθους (70% του τελικού βαθμού).
Τα κριτήρια αξιολόγησης παρουσιάζονται και αναλύονται στους φοιτητές κατά την έναρξη του εξαμήνου.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Οργανική Χημεία, McMurry J., (2017), Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
- Οργανική Χημεία, Meislich H.,Neckamkin H.,Sharefkin J., (2017), Εκδόσεις Τζιόλα.
- Βασική Οργανική Χημεία, Σπηλιόπουλος Ι., (2008), Εκδόσεις Σταμούλης.
- Οργανική Χημεία, Klein D., (2015), Εκδόσεις Utopia.
- Οργανική Χημεία, Θεμελιώδεις έννοιες και μηχανισμοί οργανικών αντιδράσεων, Χαμηλάκης Σ., (2015), www.kalipos.gr.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Journal of Organic Chemistry.