Μάρκετινγκ Τροφίμων

Γενικά

  • Κωδικός: 276-190403
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
  • Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (2)
  • Μονάδες ECTS: 3

Περιεχόμενα μαθήματος

Ενότητα 1: Εισαγωγικά θέματα

  •  Σύντομη ιστορική διαδρομή της διατροφής.
    – Η εξέλιξη των προτιμήσεων και των προσδοκιών που συνδέονται με την διατροφή.
    – Νέοι τρόποι και χώροι κατανάλωσης διατροφικών προϊόντων.
  •  Η εξέλιξη της διατροφικής κατανάλωσης.
    – Η κατ’ οίκον διατροφική κατανάλωση.
    – Η ανάπτυξη των υπηρεσιών διατροφής.
    – Από τα πρωτογενή προϊόντα στις “έτοιμες λύσεις για γεύμα”.
    – Ανομοιογένειες στην διατροφική κατανάλωση.

Ενότητα 2: Η φιλοσοφία και τα βασικά εργαλεία του μάρκετινγκ

  • Η λειτουργία του μάρκετινγκ.
    – Ανθρώπινες ανάγκες και επιθυμίες.
    – Προσφορά και ζήτηση προϊόντων.
    – Η λειτουργία της συναλλαγής.
    – Οι διαφορετικές προσεγγίσεις του μάρκετινγκ.
  • Το μίγμα μάρκετινγκ.
    – Η πολιτική προϊόντος.
    – Η πολιτική τιμολόγησης.
    – Η πολιτική διανομής.
    – Η πολιτική επικοινωνίας.
  • Τα ερευνητικά εργαλεία.
    – Μέθοδοι έρευνας της αγοράς.

Ενότητα 3: Συμπεριφορά καταναλωτή

  • Η συμπεριφορά της διατροφικής κατανάλωσης.
  • Το καταναλωτικό πλαίσιο.
  • Καταναλωτής και διατροφικές τάσεις.
  • Οι νέες αξίες, τα έτοιμα γεύματα.
  • Επιλογή και αξιολόγηση διατροφικών προϊόντων.

Ενότητα 4: Στρατηγικές μάρκετινγκ στον κλάδο προϊόντων διατροφής

  • Τμηματοποίηση αγοράς και στόχευση.
  • Ανάλυση του ανταγωνισμού.
  • Η διαχείριση του διατροφικού προϊόντος και της μάρκας.
    – Η διαχείριση του μίγματος προϊόντος.
    – Η συμβολή της συσκευασίας.
    – Γκάμα και σειρά προϊόντων. Οι συναφείς υπηρεσίες.
  • Προώθηση των προϊόντων διατροφής και επικοινωνία.
    – Η λειτουργία της επικοινωνίας.
    – Η διαφήμιση.
    – Η προώθηση των πωλήσεων.
    – Διαδίκτυο και προώθηση διατροφικών προϊόντων.
  • Η διανομή των προϊόντων διατροφής στην εγχώρια και διεθνή αγορά.
    – Η λειτουργία της διανομής.
    – Ανομοιογένειες στο λιανικό εμπόριο.
    – Ο ρόλος των μεγάλων αλυσίδων εμπορίας προϊόντων διατροφής.
    – Η πολιτική διανομής στην διεθνή αγορά.

Ενότητα 5: Μάρκετινγκ και νομοθεσία τροφίμων

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα αποσκοπεί στην επίτευξη των ακόλουθων μαθησιακών αποτελεσμάτων από τους φοιτητές:

  • Την απόκτηση γνώσεων στις βασικές αρχές του μάρκετινγκ που διέπουν την εμπορία και διαφήμιση των τροφίμων.
  • Την απόκτηση γνώσεων των εργαλείων και μεθόδων του μάρκετινγκ που είναι απαραίτητα για τις διεργασίες της εμπορίας και διαφήμισης προϊόντων.
  • Την ικανότητα κατανόησης των εργαλείων και των διαδικασιών για την λήψη αποφάσεων σε ζητήματα εμπορίας και διαφήμισης τροφίμων.
  • Την ικανότητα κατανόησης του καταναλωτή και την διαδικασία ανάπτυξης και προώθησης προϊόντων τροφίμων.
  • Την απόκτηση της δεξιότητας να διαχειρίζονται οι φοιτητές, σε ένα αρχικό επίπεδο, την ανάπτυξη προϊόντων διατροφής.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση και ανάλυση πληροφοριών με τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας.
  • Προαγωγή της αναλυτικής, παραγωγικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο: Διαλέξεις (θεωρία και ασκήσεις) στην αίθουσα.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Διαλέξεις σε διαφάνειες  PowerPoint με χρήση Η/Υ και προβολέα.
  • Χρήση βίντεο στη διδασκαλία.
  • Ανάλυση περιπτώσεων στην αίθουσα (διανομή σε γραπτή μορφή ή παρουσίαση σε PowerPoint).

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις25
Αυτοτελής μελέτη50
Σύνολο75

Αξιολόγηση Φοιτητών

Μέθοδοι αξιολόγησης:

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος(70% της βαθμολογίας).
  • Εκπόνηση γραπτής εργασίας από ομάδες 3-4 φοιτητών (20% της βαθμολογίας).
  • Παρακολούθηση της διάλεξης του επισκέπτη(5% της βαθμολογίας).
  • Συμμετοχή στην εκπαιδευτική επίσκεψη(5% της βαθμολογίας).

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Philippe Aurier, Lucier Sirieix. Marketing Αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Μετάφραση, Εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ, Αθήνα 2010.
  2. Πέτρος Τομάρας, Εισαγωγή στο μάρκετινγκ και την έρευνα αγοράς, 4η Έκδοση Αθήνα 2009.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Food Marketing.