Μάρκετινγκ Τροφίμων
Γενικά
- Κωδικός: 276-190403
- Εξάμηνο: 4ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Υποχρεωτικό, Γενικών Γνώσεων
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (2)
- Μονάδες ECTS: 3
Περιεχόμενα μαθήματος
Ενότητα 1: Εισαγωγικά θέματα
- Σύντομη ιστορική διαδρομή της διατροφής.
– Η εξέλιξη των προτιμήσεων και των προσδοκιών που συνδέονται με την διατροφή.
– Νέοι τρόποι και χώροι κατανάλωσης διατροφικών προϊόντων. - Η εξέλιξη της διατροφικής κατανάλωσης.
– Η κατ’ οίκον διατροφική κατανάλωση.
– Η ανάπτυξη των υπηρεσιών διατροφής.
– Από τα πρωτογενή προϊόντα στις “έτοιμες λύσεις για γεύμα”.
– Ανομοιογένειες στην διατροφική κατανάλωση.
Ενότητα 2: Η φιλοσοφία και τα βασικά εργαλεία του μάρκετινγκ
- Η λειτουργία του μάρκετινγκ.
– Ανθρώπινες ανάγκες και επιθυμίες.
– Προσφορά και ζήτηση προϊόντων.
– Η λειτουργία της συναλλαγής.
– Οι διαφορετικές προσεγγίσεις του μάρκετινγκ. - Το μίγμα μάρκετινγκ.
– Η πολιτική προϊόντος.
– Η πολιτική τιμολόγησης.
– Η πολιτική διανομής.
– Η πολιτική επικοινωνίας. - Τα ερευνητικά εργαλεία.
– Μέθοδοι έρευνας της αγοράς.
Ενότητα 3: Συμπεριφορά καταναλωτή
- Η συμπεριφορά της διατροφικής κατανάλωσης.
- Το καταναλωτικό πλαίσιο.
- Καταναλωτής και διατροφικές τάσεις.
- Οι νέες αξίες, τα έτοιμα γεύματα.
- Επιλογή και αξιολόγηση διατροφικών προϊόντων.
Ενότητα 4: Στρατηγικές μάρκετινγκ στον κλάδο προϊόντων διατροφής
- Τμηματοποίηση αγοράς και στόχευση.
- Ανάλυση του ανταγωνισμού.
- Η διαχείριση του διατροφικού προϊόντος και της μάρκας.
– Η διαχείριση του μίγματος προϊόντος.
– Η συμβολή της συσκευασίας.
– Γκάμα και σειρά προϊόντων. Οι συναφείς υπηρεσίες. - Προώθηση των προϊόντων διατροφής και επικοινωνία.
– Η λειτουργία της επικοινωνίας.
– Η διαφήμιση.
– Η προώθηση των πωλήσεων.
– Διαδίκτυο και προώθηση διατροφικών προϊόντων. - Η διανομή των προϊόντων διατροφής στην εγχώρια και διεθνή αγορά.
– Η λειτουργία της διανομής.
– Ανομοιογένειες στο λιανικό εμπόριο.
– Ο ρόλος των μεγάλων αλυσίδων εμπορίας προϊόντων διατροφής.
– Η πολιτική διανομής στην διεθνή αγορά.
Ενότητα 5: Μάρκετινγκ και νομοθεσία τροφίμων
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα αποσκοπεί στην επίτευξη των ακόλουθων μαθησιακών αποτελεσμάτων από τους φοιτητές:
- Την απόκτηση γνώσεων στις βασικές αρχές του μάρκετινγκ που διέπουν την εμπορία και διαφήμιση των τροφίμων.
- Την απόκτηση γνώσεων των εργαλείων και μεθόδων του μάρκετινγκ που είναι απαραίτητα για τις διεργασίες της εμπορίας και διαφήμισης προϊόντων.
- Την ικανότητα κατανόησης των εργαλείων και των διαδικασιών για την λήψη αποφάσεων σε ζητήματα εμπορίας και διαφήμισης τροφίμων.
- Την ικανότητα κατανόησης του καταναλωτή και την διαδικασία ανάπτυξης και προώθησης προϊόντων τροφίμων.
- Την απόκτηση της δεξιότητας να διαχειρίζονται οι φοιτητές, σε ένα αρχικό επίπεδο, την ανάπτυξη προϊόντων διατροφής.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση και ανάλυση πληροφοριών με τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας.
- Προαγωγή της αναλυτικής, παραγωγικής και επαγωγικής σκέψης.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Λήψη αποφάσεων.
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Πρόσωπο με πρόσωπο: Διαλέξεις (θεωρία και ασκήσεις) στην αίθουσα.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Διαλέξεις σε διαφάνειες PowerPoint με χρήση Η/Υ και προβολέα.
- Χρήση βίντεο στη διδασκαλία.
- Ανάλυση περιπτώσεων στην αίθουσα (διανομή σε γραπτή μορφή ή παρουσίαση σε PowerPoint).
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 25 |
Αυτοτελής μελέτη | 50 |
Σύνολο | 75 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι αξιολόγησης:
- Γραπτές τελικές εξετάσεις στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος(70% της βαθμολογίας).
- Εκπόνηση γραπτής εργασίας από ομάδες 3-4 φοιτητών (20% της βαθμολογίας).
- Παρακολούθηση της διάλεξης του επισκέπτη(5% της βαθμολογίας).
- Συμμετοχή στην εκπαιδευτική επίσκεψη(5% της βαθμολογίας).
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Philippe Aurier, Lucier Sirieix. Marketing Αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Μετάφραση, Εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ, Αθήνα 2010.
- Πέτρος Τομάρας, Εισαγωγή στο μάρκετινγκ και την έρευνα αγοράς, 4η Έκδοση Αθήνα 2009.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Journal of Food Marketing.